8.7.11

payıma düşen bu yaşam faklı olamaz mıydı biraz?

Bazen oturup diğer yüzyıllarda yaşam nasıl olurdu diye düşünebiliyorum saatlerce. Tarihi yerlere gidip günümüze kadar varlığını sürdürebilmiş  a n ı l a r  önünde fotoğraf çekilmektense o zamanlar yaşayabilmenin hayaliyle gezinebiliyorum o tarz yerlerde. VE: Şimdiki 'yaşamdan' çok farklı olduğu kaçınılamaz bir gerçek tabiki de.
Efes'e kaç kere gittim hatırlamıyorum ama here gittiğimde farklı bi büyüsü oldu üzerimde. Hele ki antik yunan tiyatroları hakkında daha da bilgi edinip gidince.. ya da basitçe o zamanların tanrıları hakkında bir şeyler öğrenip gidince...  Her adım attığımda, aynı yerde, yıllar önce bi başkasının da adım attığı hayali bile tüyler ürpertici; başka bi' medeniyetten, başka bi' kültürden.. üstelik oranın bu kadar büyük  bir tarihi yer olduğu hakkında şu an ufacık bilgisi bile olmayan insanlar, mezarları yürüdüğümüz yerlerin altında belli belirsiz yerlerde olan belki de. Burada, her şey o kadar mükemmel ki insan durup "Nasıl düşünebilmişler?" diye sormadan duramıyo kendine.
Kitaplarla iç içe olup da Efes'teki Celsus Kütüphanesinden etkilenmeyen yoktur bence. Hatta kitapları sevmek bile zorunlu değil.. o kadar ayrıntılı ki her şey. Okuma odaları bile doğu tarafında yapılmış ki sabah ışığından en iyi biçimde yararlanabilinsin. Oysa okuma odaları bomboş bugün çoğu kütüphanelerde... İçeriye girip kafamı kaldırıp her şeyi incelemeye koyulmuşken kendime sormadan duramadım: Acaba hiç kendince köşeye çekilmiş kafasını  kitapların içine gömen biri var mıydı o günlerde de? Ya da sabah'a kadar orda oturan sadece...
 Biraz ilerideki tiyatro ise içinde yaşanmalık adeta. Bugün dışarı her adım attığımızda tiyatro'ya gidebiliyo oluşumuz bir gerçek. Ama o zamanlar... O zamanlar insanlar bugünkü kitaplardan okuduğumuz ve her gittiğimizde üzerinde fotoğraf çekildiğimiz sahnede tragedyaların canlandırılmasını muhtemelen bin bir heyecanla beklemek zorunda olmaları ne güzel. Tiyatro'nun gerçek değerini anlamak için mesela.. Tam o tiyatro alanında gezinmekten yorulup biraz oturmaya koyulunca da "Acaba kaç kişi benim bu oturduğum yerde oturup kızgınlıklar, üzüntüler, sevinçler içinde canlandırılan eserleri izledi? Acaba kaç sene önceydi?" diye sormadan duramadım kendime.
-----------------
Bu tarz tarihi bizlere canlandırabilen yerler mevcutken, benim payıma düşen bu yaşam çok farklı olabilseydi diye de içten geçirmemek elde değil her dakika.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder