7.7.11

second star to the right, and straight on till morning

Ursula LeGuin'in Karanlığın Sol Eli kitabından hemen sonra hayal dünyasının merdivenlerini heyecanla tırmanıp J. M. Barrie'nin yazdığı Peter Pan'i elime aldım.
'Gerçek dışı' ve 'imkansız' sözcükleri ile anılıyo olsa da, her kitap gibi, bunu da okurken paradoksal bir şekilde her bir kelimesine inanmam gerektiğini düşünerek başladım. Böylece; uçmak ve perilerle konuşmak ve farklı bir dünya ve ebediyen çocuk kalmak ve korsanlar ve koskoca gemiler ve denizkızları ve de hizmetçilik yapan köpek hiç de uzak durmadı bana 'gerçek' hayatta durduğu kadar. LeGuin'in sözleriyle, Barrie bu eserde sözcüklerle söylenemeyecek olanı sözcüklerle söylemeyi en iyi biçimde başarmış. Böylece, Karhide ve Orgoreyn'den çıkıp kendimi 'gerçek dışı' dünyalarda hissetmeye devam edebildim bu romanla da. Böylesine bir yerde(Neverland), bizce 'gerçek' olarak adlandırılan olgular da bolca kullanılmış. Bunların her biri yazar tarafından 'hayalleri' desteklemek için kullanıldığını düşünüyorum. Ama illa ki günümüzle ilişkilendirilmesi gerekilirse, animasyon yapımlı filmi çocuk kategorisine girse de, Peter Pan'in bize anlatabilecek çok şeyi olduğunu düşünüyorum. Kahramanımız Peter Pan, eğlencenin ve her insanın içindeki coçuğun en başarılı sembolü. Anti kahraman Hook ise zamanını Peter'ı öldürmekle harcayıp rahat bir şekilde yaşayamadığını analtıyor. Meğer bu carpe diem felsefesinin tam kendisiymiş :) Bu felsefe, romandaki saat ile de desteklenmiş. Kaybolan çocukların arasındaki bağın ise anlaşılabilirliği kaçınılmaz. Her birinin hayatında bir şey eksik olsa da her biri, yine, birbirleirni tamamlıyo gibiler. En önemlisi ise, büyümenin kaçınılmaz bir şey olduğunu doğrudan gösteriyo roman okuyucularına. İnsan bunu istese de istemese de.

Şimdi...
Soran olursa, ben Neverland'de biryerlerdeyim. Ordan da first star'a, Ray the Firefly'ın yanına gidicem.
Hala zamanım varken...


The second star to the right
Shines in the night for you
To tell you that the dreams you plan
Really can come true
The second star to the right
Shines with a light that’s rare
And if it’s Never Land you need
It’s light will lead you there
The second from the right...



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder